"Uw papieren alstublieft!" Politiemensen zeggen dit zowat elke dag, met eerbied voor de rechten en vrijheden van elke burger. Daartoe behoren ook het recht op privacy en de bescherming van de eer en goede faam.
...
Een vriend heeft te veel gedronken en wil toch rijden. Je beseft dat dit hem en anderen in gevaar kan brengen. Hoe kan je hem op andere gedachten brengen? Wanneer kan of moet jij in zijn plaats beslissen?
...
De daders gijzelen hierbij één of meerdere personen om een leidinggevende werkgever te dwingen geld of waardevolle bezittingen af te geven. Welke preventieve maatregelen kan je nemen?
...
De alomtegenwoordigheid van fake news stelt ons kritisch denkvermogen sterk op de proef. Enkele eenvoudige goede reflexen kunnen ons echter vermijden om in de val te trappen van het gemanipuleerde bericht en foutieve informatie te delen.
...
Geweldloze communicatie op de werkvloer verbetert de relaties en de samenwerking tussen werknemers, vermindert misverstanden en conflicten in teams. Kortom, ze draagt bij tot een positieve werkomgeving. Wat houdt dit in?
De sleutelelementen van geweldloze communicatie
Empathie: de behoeften en gevoelens van de ander begrijpen door je in zijn plaats te stellen;
Authentiek zijn: eerlijk en open communiceren;
Neutrale observatie: de situatie objectief beschrijven en daarbij oordelen en evaluaties vermijden;
Gevoelens uitdrukken: je gevoelens tegenover de situatie herkennen en meedelen. Het is belangrijk om je gevoelens goed weer te geven: “Ik voel me gefrustreerd”, in plaats van een interpretatie van de situatie: “Ik denk dat je het mis hebt”.
Behoeften identificeren: de onderliggende behoeften van de ervaren emoties uitdrukken. De behoeften geven weer wat er belangrijk is voor iemand (de behoefte aan begrip, respect).
Duidelijke vragen formuleren: het is essentieel om concrete en realistische verwachtingen te formuleren om onze behoeften te beantwoorden. Bijvoorbeeld: “Als je me niet verwittigt dat je te laat bent voor onze vergadering (observatie), dan ben ik ongerust (gevoel), omdat ik behoefte heb aan vertrouwen en duidelijke communicatie in mijn team (behoefte). Zou je me een bericht kunnen sturen de volgende keer dat je te laat bent voor een vergadering (vraag)?”
Vreedzaam conflicten oplossen: bevordert het wederzijds begrip om oplossingen te vinden waar alle betrokken partijen voordeel uit halen.
De voordelen van geweldloze communicatie in een bedrijf
Verbetering van de interpersoonlijke relaties: de medewerkers leren om actief te luisteren en de behoeften en gevoelens van anderen te herkennen wat het vertrouwen en de samenwerking binnen de teams alleen maar versterkt.
Vermindering van conflicten: door aan te moedigen om behoeften en emoties op een authentieke manier uit te drukken zorgt geweldloze communicatie ervoor dat personen open en zonder vijandigheid met elkaar communiceren. Het vermindert spanningen, voorkomt misverstanden en draagt bij tot een sfeer waar onenigheden op een coöperatieve en niet een concurrentiële manier worden benaderd.
Bevordering van een positieve werkomgeving: wanneer geweldloze communicatie wordt ingebed in de bedrijfscultuur voelen de medewerknemers zich gehoord en begrepen, wat hun engagement versterkt. De erkenning van individuele behoeften, wederzijdse steun, het vieren van successen en een constructieve aanpak van uitdagingen dragen bij tot een positieve en stimulerende werkomgeving.
Transformatie van de communicatie op de werkvloer
Geweldloze communicatie blijkt een kostbaar middel, ook buiten het bedrijfsleven. Deze innovatieve aanpak van communicatie kan ook van pas komen in andere contexten, bijvoorbeeld openbare diensten en besturen, maar ook collectieven zoals verenigingen. Door de principes van geweldloze communicatie toe te passen kan je positievere interpersoonlijke relaties en wederzijds begrip bevorderen en conflicten op een constructieve manier oplossen. De voordelen hiervan merk je in een verhoogde productiviteit, een hogere tevredenheid van de medewerkers en een dynamiek in de organisatie gericht op groei en succes op lange termijn.
Geweldloze communicatie biedt de mogelijkheid om omgevingen te creëren waar empathie en samenwerking onmisbare pijlers worden, zodat iedereen zich kan ontplooien en conflicten in het sociale en professionele leven efficiënt kunnen worden aangepakt.