Geweldloze communicatie in de praktijk
© Politiezone GLM

Geweldloze communicatie in de praktijk

Geweldloze communicatie (GC) blijkt een krachtig middel te zijn om begrip en samenwerking te bevorderen. Allerlei obstakels kunnen de integratie ervan op de werkvloer bemoeilijken. Wat zijn de uitdagingen en hoe pak je die aan?

De weerstand tegen GC overwinnen
Met een proactieve aanpak van deze weerstand kunnen bedrijven een GC-klimaat stimuleren dat individuele en collectieve groei bevordert. Men kan op verschillende niveaus handelen en geweldloze communicatie bevorderen op de volgende vlakken:

Het bedrijf

  • Gebrek aan sensibilisatie: sensibiliserende workshops over GC organiseren om de medewerkers te informeren over de principes en de voordelen ervan.
  • Goed verankerde bedrijfscultuur: GC integreren in beleid en interne opleidingen om een open en empathische cultuur te bevorderen.
  • Weerstand tegen verandering: een geleidelijke overgang voorzien en tegelijk de concrete voordelen van GC benadrukken.

Interpersoonlijke relaties

  • Weerstand om emoties en persoonlijke behoeften uit te drukken uit vrees voor veroordeling: een omgeving creëren waar kwetsbaarheid wordt gewaardeerd door te tonen dat dit het vertrouwen en de band tussen personen versterkt.

  • Overmatige onlinecommunicatie: inzetten op persoonlijke of videogesprekken voor een meer genuanceerde en empathische communicatie.

  • Angst voor de hiërarchie: ruimte voorzien voor een open dialoog waarbij de medewerkers zich vrij voelen om hun mening te uiten zonder angst voor represailles.

  • Tijdsgebrek: de GC-praktijken integreren in regelmatige vergaderingen om de tijd optimaal te gebruiken.

  • Bestaan van onopgeloste conflicten: procedures voor conflictoplossing invoeren, zoals bemiddeling om spanningen op een constructieve manier te benaderen.

Opleiding

  • Gebrek aan een praktijktraining: opleidingssessies als bijscholing aanbieden met praktijkoefeningen om de GC-vaardigheden te versterken.

  • Gebrek aan voorbeelden: leidinggevenden GC-opleidingen laten volgen en voorbeeldgedrag aanmoedigen.

  • Culturele diversiteit: opleidingen aanbieden over interculturele communicatie om de medewerkers te sensibiliseren over nuances en verschillen in de uitdrukking van emoties en behoeften afhankelijk van de cultuur waartoe iemand behoort.

  • Overvloed aan informatie: duidelijke en beknopte communicatie bevorderen en daarbij de nadruk leggen op de essentie om een overaanbod aan informatie te vermijden bij het personeel.

Zowel in bedrijven, besturen als hulpdiensten kan de weg naar GC bezaaid lijken met obstakels, maar elke belemmering biedt een kans om te groeien. Dankzij sensibilisatie, vorming, het aanmoedigen van voorbeeldig leiderschap en een aanpassing van onze praktijken vinden we onze weg te midden van deze obstakels.
GC is meer dan een strategie. Het is een cultuur van luisteren, begrijpen en wederzijds respect. Door deze belemmeringen te overwinnen, ontketenen we een menselijk potentieel dat onze werkplek verandert, ruimte creëert waarin iedereen zijn plek vindt en waar communicatie de drijvende kracht van een bloeiend bedrijf wordt. 

Vorig artikel: Positieve communicatie op de werkvloer

Mélanie SAEREMANS
Psychologe-Psychotherapeute

Voor meer informatie:
https://www.icoba.be/geweldloos-en-verbindend-communiceren
https://www.taaldiewerkt.nu/geweldloze-communicatie/wt-is-geweldloze-communicatie/